«یا سامعَ الدعا؛ ای(خدایی که) شنوندة دعایی »(1)
در ازدواج ( دائم یا مدت دار)نباید به هر معرفی اعتماد کرد. برخی افراد دلال اینترنتی و حضوری در زدواج مدت دارند و واقع زالو صفت به فکر جیب خود هستند اگر مورد مناسبی گیرشان آمد که خودشان قربتا الی الله زحمتشان را میکشند و اگر مالی نبود با گرفتن پول به دیگران معرفی میکنند. اگر کسی دلسوز است تلاش کند، شرایط ازدواج دائم آنها فراهم شود. درست است که خانم ها با این ازدواج مخالفاند. ولی من در برخی از مشاوره های تلفنی با زنانی بیوه مشاوره داشتهام که به دلائلی خود دنبال این ازدواج هستند از آنها میپرسم که چرا شما بر خلاف زنان دنبال این ازدواج هستید؟! میگویند: حرف آن زنان برای ما حجت نیست چون اگر در شرایط ما بودند و این کار را نکردند حرفشان را قبول داریم اگردر خانهای سوت و کور بودند و ماها گذشت و کسی حتی فرزندان به او سر نزدند و همدمی نداشتند و رد کردند حرفشان را میپذیریم. فرق ما و آنها در بیت زیر است.
ای سیر تو را نان جوین خوش ننماید
معشوق من است آن که به نزدیک تو زشت است
ولی من شدیداً به آنهایی که در دام این ازدواج ها افتاده اند هشدار میدهم که مراقب باشید ممکن است وقتی این ازدواج نقش مسکّن را داشته باشد اگر به فکر ازدواج دائم نیفتید و عین درد است. برخی از افراد با نامردی تمام یک خانم بیوه را به ازدواج مدت دار در میآورند و اسیر خود می کنند. و زمان وفرصت ازدواج دائم را از او میگیرند وقتی به خود میآیند که میبینند زیبایی و نشاطش آن را از دست داده اند و همان مرد نامرد آنها را بین زمین وآسمان رها میکنند و میروند و پشت سرشان را هم نگاه نمیکنند .(2)
تجربه مشاوره ای
خانمی میگفت: من خودم از مخالفان سرسخت ازدواج موقت بودم ولی الان جایی گیر کرده ایم که نه راه عقب رفتن داریم نه را پیش آمدن. خواهر شوهرم همسر برادر بزرگم بود. برادر در تصادف از دنیا رفت. دو سال بعد متوجه شده ایم که این زن با برادر کوچکم که معتاد به کراک است رابطه دارد. برادرم نه پول دارد و نه کار و من نمی دانم چرا این زن سراغ او رفته است. اما هر چه که هست این دو به رغم برخوردهای ما متوجه شده ایم که با هم خلوت هایی دارند. برادرم زیر بار ازدواج با او نمی رفت . ما هم دیگر نمی توانستیم بیشتر از این با آن دو درگیر شویم به خصوص این که شوهرم نمیخواست با برخورد با خواهرش آبروی او نیز ریخته شود تا این که من راهی جز پیشنهاد دادن ازدواج موقت به آنها برای جلوی گیری از گناه نداشتم.
تفاوت ازدواج های مدت دار اهل سنت با ازدواج متعه
تمام ازدواج های جدید اهل سنت در ظاهر ازدواج دائمی هستند که از این نظر با ازدواج موقت (متعه) تفاوت دارند. اما در واقع بخاطر فرار از نام ازدواج موقت آنرا به این صورت در آورده اند که در ابتدا به صورت دائمی عقد خوانده می شود بشرط اینکه در زمان خاصی طلاق صورت گیرد! ( اسمشو نیار خودشو بیار )
برای بیشتر روشن شدن مطلب خوب است توضیح مختصری درباره برخی از این ازدواج های جدید داده شود:
1) ازدواج مسیار!
جالب این که حتّى منکران ازدواج موقّت (یعنى غالب برادران اهل سنّت) هنگامى که تحت فشار جوانان و اقشار دیگر محروم قرار گرفته اند، تدریجاً به نوعى ازدواج ـ شبیه ازدواج موقّت ـ تن در داده اند و آن را «ازدواج مسیار» مى نامند، هر چند نام آن را ازدواج موقّت نمى گذارند، ولى در عمل هیچ تفاوتى با ازدواج موقّت ندارد; به این ترتیب که اجازه مى دهند فرد نیازمند به ازدواج، با زنى ازدواج دائم کند در حالى که قصد دارد بعد از مدّت کوتاهى او را طلاق دهد و با او شرط مى کند که نه حقّ نفقه داشته باشد و نه شب خوابى و نه ارث! یعنى دقیقاً شبیه ازدواج موقّت، با این تفاوت که در این جا با طلاق از هم جدا مى شوند و در ازدواج موقّت با بخشیدن باقیمانده مدّت یا سرآمدن مدّت و هر دو از آغاز زمان محدودى را در نظر دارند.
و جالب تر این که اخیراً بعضى از جوانان اهل سنّت که گرفتار مشکل ازدواج شده و در فشار بوده اند، از طریق اینترنت با ما تماس گرفتند که ما مى خواهیم در مسأله ازدواج موقّت از فتواى شیعه پیروى کنیم، آیا مانعى دارد؟ گفتیم: هیچ مانعى ندارد!آنها که ازدواج موقّت را انکار مى کنند، ولى به «نکاح مسیار» روى مى آورند، در واقع اسمش را نمى آورند ولى خودش را مى آورند.
آرى «ضرورت ها» سرانجام انسان را وادار به پذیرش «واقعیّت ها» مى کند، هر چند نام آن را بر زبان نیاورد.
بنابراین نتیجه مى گیریم آنها که اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته یا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى کنند، مگر این که نوع مشابه آن، یعنى نکاح مسیار را پیشنهاد کنند و به همین جهت در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده که «اگر با ازدواج موقّت اسلامى مخالفت نکرده بودند، هیچ کس آلوده زنا نمى شد».(2)همچنین آنها که با سوء استفاده از «ازدواج موقّت» که براى ضرورت ها و نیازهاى واقعى محرومان تشریع شده، چهره آن را در نظرها زشت نشان داده و آن را وسیله هوس رانى خود ساختند، آنها نیز جاده را براى آلودگى جامعه اسلامى به زنا صاف کردند، و درگناه آلودگان شریک هستند، چرا که عملا مانع استفاده صحیح از ازدواج موقّت شدند. به هر حال، اسلام که یک آیین الهى مطابق با فطرت آدمى است و تمام نیازهاى واقعى انسان ها را پیش بینى کرده، ممکن نیست مسأله ازدواج موقّت را در برنامه هاى احکام خود نگنجانیده باشد، و همان گونه که بعداً خواهد آمد، ازدواج موقّت، هم در متون قرآن مجید آمده و اخبار نبوى، و عمل گروهى از صحابه نیز بر آن بوده است، منتها جمعى مدّعى نسخ این حکم اسلامى هستند که خواهیم دید دلیل قانع کننده اى بر نسخ آن ندارند .(3)
2) المصیاف: ازدواجی است مخصوص تعطیلات تابستان یعنی در انتهای تابستان با طلاق به پایان می رسد!
3) المسفار :ازدواجی است مخصوص خانم هایی که می خواهند سفر تحصیلی به خارج از کشور داشته باشند که در انتهای تحصیلات با طلاق به پایان می رسد !البته شاید برای سفرهای غیر تحصیلی هم استفاده شود.
4) الابتعاث: با توجه به ماده آن به نظر می رسد یکنوع ازدواج دانشجویی باشد که پایان آن هم با طلاق در زمان فارغ التحصیلی است
ازدواج های جدید پیشنهادی در سایت های اهل سنت
5) المطیار: ازدواجی که برای خلبانان و خدمه پروازی استفاده می شود و انتهای آن هم با طلاق در پایان خدمت خواهد بود
6) المحجاج: ازدواجی که برای حجاج استفاده می شود و انتهای آن هم با طلاق در پایان سفر حج خواهد بود
7) المسیاق:ازدواجی که بین معلم های زن مناطق دور و راننده وسیله نقلیه صورت می گیرد ! و انتهای آن هم با طلاق در پایان سفر یاد شده می باشد .
8) السیاحی: ازدواج برای گردش گران.(4)
و ازدواج های دیگری که در آینده نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود ....
چند نکته طنز
- خانم های ایرانی بروند خدا را شکر کنند و اجازه اقامت به شوهرشان در کشورهای عربی ندهند که سرشان در خطر است.
- گویند آقایی که تحقیق کرده بود و این ازدواج را کشف کرده در عربستان قصد وطن کرده و به هیچ وجه حاضر نیست به کشورش برگردد و با یک زن سر کند.
- دوستم می گفت سیستم عرب ها با ما فرق دارد رفته بودم مشهد هتلی کار داشتم که عرب های شیعه آنجا اقامت داشتند یک دفعه در باز شد عرب با دشداشه ای چون برف وارد سالن شد و یکی یکی همسرانش را صدا زد: ام ریحانه، ام علی، ام لیلا، ام مهدی . با صدا زدن او در اتاقی باز می شد و خانمی و فرزندانش بیرون می آمدند و به سمت سه چهار تاکسی سمندی که بیرون پارک شده بود می رفتند یه چیزی تو مایه فرمانده گردان با چهار گروهان. باز خدا این شیعه را بیامرزد ازدواجش خیلی قانونمند تر از ازدواج های المسیار، السیاحی و المصیاف و...است .
- پزشکی سالمند به نام «خداپناهی» با منشی جوانش ازدواج کرد دوستانش زان پس به او میگفتند «پناه بر خدا».
شعار این هشدار
ازدواج موقت همان گونه که از کارد میتوان هم برای آشپزی استفاده کرد و هم برای زخمی کردن یک انسان. ازدواج موقت هم دو سویه است مهم استفاده در جایی است که شرع گفته است.
----------------------------------------------
(1)مفاتیح الجنان، دعای جوشن کبیر
(2)البته من مخالفم که بگوییم همیشه ازدواج مدت دار مسکن است برخی موارد عین درمان است مانند ازدواج مدتدار کسی که بیماری لاعلاج دارد و نمیتواند ازدواج دائم کند.
(4).www.askdin.com